Green Friday, tendència cap a un consum sostenible

El Green Friday sorgeix com una alternativa per a sensibilitzar el consum responsable i sostenible davant la conjuntura creada pel Black Friday.

El Green Friday sorgeix com una alternativa per a sensibilitzar el consum responsable i sostenible davant la conjuntura creada pel Black Friday.

La idea de crear un Dia Mundial contra el Consum sorgeix per part d’ONGs, grups ecologistes, petites empreses i marques sostenibles. Amb aquesta acció defensen un consum responsable, verd i ètic.

S’oficialitza en el 2015, gràcies a l’esforç de la Comissió Europea i les organitzacions ECODES, WWF i Ecoserveis. WWF apuntava el següent: «Aquesta iniciativa pretén cridar l’atenció de la societat sobre el malbaratament energètic que suposa l’ús de la majoria d’electrodomèstics, a més de sensibilitzar sobre la importància de reduir, reutilitzar i reciclar, contribuint així a la minimització de les més de 50 milions de tones de residus electrònics que es generen a l’any en el món. Així, amb el Green Friday, es pretén posar l’èmfasi en la importància de revisar l’etiqueta energètica dels productes que s’adquireixen i, al mateix temps, recordar la importància d’utilitzar els aparells fins a la fi de la seua vida útil”.

En el 2017, el moviment va brollar a França a través de la xarxa Envie. Des de la seua creació, Green Friday® té com a objectiu educar sobre un consum més responsable, recordant que cada acte de consum té un impacte.

Agenda 2030 i Consum

Els Objectius de Desenvolupament Sostenible són la guia llançada en el 2015 des de Nacions Unides, objectius que tenen com a propòsit aconseguir-se en el 2030. La seua finalitat és reduir la pobresa, protegir el medi ambient i assegurar a les futures generacions una millor qualitat de vida.

L’objectiu 12 : Producció i consum responsable, implica els consumidors, ciutadans i usuaris en la cadena de producció. A més promou que les empreses produïsquen d’una manera ètica, perquè els objectius de desenvolupament sostenible es complisquen.

La Conselleria de Desenvolupament Sostenible, a través de la Direcció General d’Agenda 2030 i Consum, recomana per a aquestes dates comprar a través de webs i establiments que tinguen el distintiu de ‘Confiança Online’ o en empreses adherides al Sistema Arbitral de Consum. Així, en cas d’haver de reclamar, es podrà resoldre el conflicte de manera amistosa, ràpida i gratuïta.

A més, promou realitzar compres de marques responsables i sostenibles que oferisquen productes respectuosos cap a les persones i el medi ambient. Per exemple, s’han d’observar els segells que acrediten tal condició o acudir a botigues de comerç just i consum sostenible.

A Espanya, si desitja realitzar alguna consulta sobre aquest tema, s’ha d’acudir a les Oficines Municipals d’Informació al Consumidor (OMIC). O també, als Serveis d’Agenda 2030 i Consum de les Delegacions Provincials de Desenvolupament Sostenible.

Impacte provocat pel consum

Sens dubte es tracta de l’època de l’any de major consum compulsiu provocat per les ofertes. I aquestes dates ens recorden l’impacte mediambiental que generem.

L’augment global de la demanda comporta a una major contaminació del planeta. Les emissions de CO2 augmenten considerablement a causa de l’increment de fabricació i distribució dels productes. A més, les bosses de plàstic i els empaquetatges suposen un augment dels residus.

Responsabilitat Sostenible

Hem de pensar alternatives de consum conscient, sostenible i compromeses a través de l’economia circular.

Les nostres accions tenen un gran impacte en el medi ambient. Hem de reduir els residus excessius i l’emissió de gasos d’efecte d’hivernacle que contaminen el nostre planeta i acaben amb la seua biodiversitat.

I per a això l’arquitectura té molt a dir, perquè com ja hem apuntat a vegades, els edificis són els responsables de quasi la meitat de l’ús global de l’energia. Considerem que és important sensibilitzar a la societat cap a una economia circular, apostant per una arquitectura sostenible amb el planeta.